Inleiding deel 1
Recentelijk werd ik aangesproken door een mevrouw van 86 jaar oud. Zij heeft steeds meer moeite met het doen van het huishouden. Zij heeft contact gehad met de gemeente maar is daarbij doorverwezen naar Fysiotherapeut Van Hoof. Met heel veel
moeite heeft zij de stap gezet om daar mee te doen. Ondertussen wordt daar het huishouden niet beter van. Daarom heeft zij - naar eigen zeggen – gevraagd om hulp in het huishouden. Haar zou zijn geantwoord dat ze daar geen recht op heeft, omdat ze
meedoet met het therapeutisch traject.
Vragen
- Klopt het dat als iemand meedoet met de naar mijn idee aageing-therapie hij/zij geen recht meer heeft op huishoudelijke hulp?
- Kan het verhaal kloppen dat de mevrouw in kwestie is gezegd dat er geen recht meer is?
- Kan het zijn dat mevrouw alles verkeerd heeft begrepen en dat zij tot het moment van toezegging huishoudelijke hulp de anti-val-therapie volgt. Als het verhaal niet klopt dan zal ik de naam van betrokkene doorspelen in de hoop dat zij naar behoren wordt geholpen.
Inleiding deel 2
Ik ben benaderd door een cliënt van Rinette. De man hoort huishoudelijke hulp te krijgen, maar daar komt weinig van terecht. Van de laatste 13 weken heeft de man 8 weken niemand gezien. Ook heeft hij geen afmeldingen ontvangen. In augustus is één
keer huishoudelijke hulp geweest en in september ook. De man in kwestie heeft ook 2 keer hiervan melding gedaan via het WMO-loket. Tot nu toe heeft hij van Rinette niet meer ontvangen dan “geen personeel”, “geen vervanging”, “ziekte”……. Reacties waar niemand iets mee op schiet. Ook de gemeente schijnt eerder te hebben aangegeven niets te kunnen betekenen.
Vragen
- Hoe veel klachten hebben wij ontvangen m.b.t. Rinette?
- Wat is de grote lijn van de klachten en hoe pakt het college de klachten op?
- Wij zijn voor de uitvoering weliswaar afhankelijk van Rinette maar als dit nou vaker voorkomt, waar ligt dan het punt om te stoppen met de samenwerking?
- Betalen wij als gemeente Rinette per cliënt en hoeveel bedraagt dat?
- Als wij per cliënt betalen is het college het dan met mij eens dat wij dus ook betalen voor uren dat Rinette niets uitvoert?
- Is dit al eens gecontroleerd en wat is onze financiële schade ervan uitgaande dat er meer cliënten zijn die zo worden behandeld?
- Wat kunt u als college doen om de betrokkene alsnog zijn hulp te geven?
Antwoorden
Bij de beantwoording van de vragen kan niet ingegaan worden op individuele situaties. Hier voor moeten andere wegen bewandeld worden.
Deel 1
- Het is niet zo dat als iemand meedoet aan Powerful Ageing er nooit aanspraak gemaakt kan worden op huishoudelijke ondersteuning. Dit is maatwerk.
- Op het moment dat iemand op basis van Powerful Ageing nog voldoende eigen kracht kan ontwikkelen en daarmee voldoende zelfredzaamheid om zelf de huishoudelijke werkzaamheden uit te voeren hoeft huishoudelijke ondersteuning
niet ingezet te worden. Het programma van Powerful Ageing is dan voorliggend. Is er aanvullend toch nog inzet van huishoudelijke ondersteuning nodig dan is dat mogelijk. Hierbij is maatwerk het uitgangspunt. Wat er in deze individuele
situatie tegen een client gezegd is kan niet beoordeeld worden. - We kunnen niet ingaan op individuele situaties en er daarom kan niet beoordeeld worden of mevrouw de situatie verkeerd begrepen heeft.
Deel 2
- Er zijn geen klachten ontvangen over Rinette.
- We horen wel klachten van andere aanbieders, en deze gaan over het algemeen over de capaciteit en daarmee de inzet in van personeel. Het personeelsgebrek bij de zorgaanbieders is mede aanleiding geweest om het beleid en de inkoop van
huishoudelijke ondersteuning op een andere wijze in te richten. Bij de nieuwe inkoop wordt uitgegaan van een PxQ inzet. Daarnaast is het beleid zo ingericht dat de gemeente zelf de regie in handen neemt door zelf vast te stellen hoeveel
huishoudelijke ondersteuning nodig is. - Op basis van de nieuwe inkoop gaan we ervan uit dat we meer mogelijkheden hebben om te sturen.
- We betalen binnen het huidige contract per client per maand een vast bedrag.
- Zo is de huidige overeenkomst ingericht. De zorgaanbieder bepaalt de inzet en krijgt hier een vast bedrag voor.
- Op basis van de huidige overeenkomst wordt er geen schade geleden omdat binnen deze overeenkomst de aanbieder bepaalt wat er wordt ingezet.
- Met ingang van 1 november 2024 gaan we uitvoering geven aan een nieuwe overeenkomst. Hierbij hebben we als gemeente richting aanbieder meer sturingsmogelijkheden.