Namens de drie fracties (SvV, VVD en H&G) hebben wij gesproken met bewoners rond het Sint Martinusplein. Deze bewoners hebben de nodige vraagtekens rond het depot van BAM, nadat zij al enkele jaren hebben aangekeken tegen allerlei opslagen en bouwwerkzaamheden. De klachten rond het depot gaan vooral ook om afspraken die niet worden nagekomen en voertuigen die tussen 06.30 uur en 07.00 uur worden gestart en vertrekken. Ook de ondergrondse afvalcontainers roepen diverse vragen op.
Vragen en antwoorden
Deel 1 depot van BAM
Welke (schriftelijke) afspraken zijn hiervoor gemaakt met de aannemer?
Met de aannemer zijn tijdens de bouwvergaderingen afspraken gemaakt over het gebruik van de ter beschikking gestelde ruimte:
- Werktijden van 7u00- 17u00 zijn contractueel vastgelegd. Buiten deze tijden is toestemming nodig van de directie.
- Geen draaiende voertuigen voor 7u00 ’s ochtends behoudens incidenteel laden en lossen van materieel.
- Er zijn afspraken gemaakt over de contouren van het “depot” terreintje. Dit terreintje wordt ook vanuit verzekeringstechnische gronden gebruikt voor het stallen van een mobiele kraan.
- Het lossen van materialen zoveel als mogelijk op plaats van gebruik
- Het depotterrein wordt zo weinig mogelijk gebruikt.
De bestemming voor de huidige locatie o.g.v. het bestemmingsplan Dommelen is 'Verkeer'. Als het depot van BAM langere tijd op het Martinusplein blijft, betekent het dat het huidige gebruik in strijd is met die bestemming. Los van de klachten waar de
omwonenden mee komen, kan het naar ons idee niet zo zijn dat de gemeente zelf strijdigheid toestaat. Op welke wijze wordt dit probleem opgelost. Is er een omgevingsvergunning strijdig gebruik verleend?
Er is geen omgevingsvergunning strijdig gebruik aangevraagd of verleend. Ten behoeve van de omvangrijke reconstructiewerkzaamheden in Dommelen is een bouwkeet met een kleine opslagruimte noodzakelijk. De gebruikte ruimte maakt geen onderdeel uit van ruimte voor afhandeling van verkeer. Het gaat hier over een tijdelijke situatie waarvoor het niet gebruikelijk is om een vergunning aan te vragen. De oplevering van de reconstructie van de Dommelseweg wordt verwacht in Q1 2025. Er is gekeken naar mogelijk alternatieve locaties. Dit heeft geen realistische oplossingen gebracht.
Indien u van mening bent dat een omgevingsvergunning niet noodzakelijk is, waarom zou dat dan niet het geval zijn?
Het gaat hier over een tijdelijke situatie waarvoor het niet gebruikelijk is om een vergunning aan te vragen. Tevens hebben wij de overtuiging dat de gekozen locatie in relatie tot beschikbare ruimte en het kader van veiligheid de meest geschikte locatie is.
Na overleg met de afdeling vergunningen en wethouders is geadviseerd om een vergunning aan te vragen. Deze aanvraag zal alsnog ingediend worden.
Wij hoorden dat het depot mogelijk wordt verplaatst. Dat is voor de bewoners aan het plein een goede oplossing. Hoe gaat u voor de eventuele nieuwe locatie om met de bestemming?
Er zijn geen plannen om het tijdelijk depot te verplaatsen. Er zal wel steeds minder gebruik gemaakt worden van het terrein. Materialen worden op de plaats van gebruik gelost.
Als het depot voor de woningen aan Het Laar wordt (legaal) gehandhaafd, zou u dan BAM willen verzoeken om het visueel aspect van het hekwerk en de containers grotendeels op te heffen door bv doeken met foto's van Dommelen / Valkenswaard aan te brengen op het hek. Veel aannemers doen dat de laatste tijd en het maakt het aanzicht een stuk beter en de kosten zijn relatief laag.
Wij zullen op kosten van de gemeente doeken met foto’s van Dommelen laten aanbrengen.
Deel 2: afvalcontainers
Volgens ons dient er een aanwijzingsbesluit genomen te worden voor de plaatsing van ondergrondse containers. Is dit gebeurd? Zo nee, waarom niet?
Op 22 november 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om drie ondergrondse containers op het Martinusplein in Dommelen te plaatsen. Dit besluit is gepubliceerd op de gemeentepagina van het Valkenswaards Weekblad en op overheid.nl op 29 november. Naar aanleiding van dit besluit zijn er 8 bezwaarschriften ingediend. Op 27 maart 2024 vond er een hoorzitting plaats bij de bezwarencommissie. Binnenkort zal het college een besluit nemen op basis van het advies van de
bezwarencommissie.
Waarom moet op het Martinusplein een ondergrondse container worden gerealiseerd t.b.v. de woningen op het Hof aan de Dommel? Kan op hun parkeerterrein geen rolcontainer worden gezet?
In maart 2021 heeft de beleidsmedewerker namens de gemeente Valkenswaard toegezegd aan de projectontwikkelaar van nieuwbouwproject Hof aan de Dommel dat er voor de 8 woningen een ondergrondse restafvalcontainer komt. Dit is een juridisch
bindende afspraak. Oorspronkelijk was de container gepland naast de inrit van het nieuwbouwproject. In oktober 2023 begon Cure met de graafwerkzaamheden volgens de plannen. Tijdens het graven bleek echter dat de KLIC-melding verouderd was en er kabels/leidingen lagen op de beoogde locatie. Daarom is een alternatieve locatie, conform de plaatsingsrichtlijnen, op het noordelijke gedeelte van het Martinusplein gekozen als meest geschikt.